
Vanliga felkoder
Lista med vanliga felkoder inom OBD2
OBD-system använder felkoder, även kallat DTC-koder(Diagnostic Trouble Codes), för att hitta och ange problem inom ett fordons system. Det finns ett stort antal olika felkoder inom OBD. Här är en lista med de vanligaste felkoderna för OBD, och en kort förklaring vad de innebär:
P0128 – Termostatens kylvätsketemperatur för låg
Denna felkod tyder på en felaktig termostat eller defekt givare för kylvattentemperatur. Den uppstår när kylvätskan i motorn är under optimala nivåer under en för lång period.
P0171 – Bränsleblandning för mager
Denna felkod visar när bränsleblandningen är fel, att det finns för mycket luft i förhållande till bränsle. Det kan orsakas av läckor i vakuum eller avgassystemet, alternativt fel på bränsleinsprutningen eller defekta sensorer.
P0300 – Slumpmässig multipelcylinderfel
När denna felkod visas så är det en indikator på att en eller flera av bilens cylindrar inte tänder på rätt sätt. Det kan bero på problem med tändstift eller bränslepumpen. För att åtgärda denna felkod krävs det ofta en djupare analys för att fastställa problemet.
P0420 – Katalysatorns effektivitet under tröskelvärde
Felkoden P0420 betyder att katalysatorn inte fungerar som den ska. Detta kan påverka fordonets utsläppsnivåer. Vanliga orsaker till detta kan vara en defekt katalysator eller syresensorer, alternativt läckor i avgassystemet.
P0455 – Läcka i avdunstningssystemet
Vid en större läcka i EVAP-systemet visas felkoden P0455. EVAP-systemet är till för att förhindra bränsleångor att släppas ut i luften. Orsaken till läckan kan bero på en trasig bränslekåpa eller skada i någon av slangarna som är kopplade till systemet.
P0442 – Litet avdunstningsutsläpp (EVAP-systemläckage)
Vid en mindre läcka i EVAP-systemet visas denna felkod. Det kan bero på små sprickor i slangar eller ett defekt tanklock.
P0113 – Felaktigt höga värden i inloppslufttemperatursensor
Denna felkod påvisar att temperatursensorn i inloppsluften skickar felaktiga och för höga värden, vilket kan bero på en trasig sensor eller problem med kabeldragningen.
P0128 – Kylvätsketemperatur under reglerad temperatur
Denna kod visas när motorn inte når inte rätt arbetstemperatur tillräckligt snabbt, vilket ofta beror på en defekt termostat.
P0401 – EGR-flödet är otillräckligt
Felkod P0401 indikerar på att avgaserna inte återcirkuleras korrekt. Detta kan orsakas av en igentäppt EGR-ventil eller problem med styrsystemet.
Detta är endast ett urval av ett par vanliga felkoder för OBD. Får du indikation på någon annan felkod och behöver hjälp med att förstå den? Kontakta oss så hjälper vi dig. Vill du veta mer om felkodsläsare? Läs vår guide hur en felkodsläsare fungerar steg för steg.
Detta är endast ett urval av ett par vanliga felkoder för OBD. Får du indikation på någon annan felkod och behöver hjälp med att förstå den? Kontakta oss så hjälper vi dig. Vill du veta mer om felkodsläsare? Läs vår guide hur en felkodsläsare fungerar steg för steg.
Felkoders uppbyggnad
En DTC kommer i en sträng med fem tecken. Du kan till exempel stöta på en kod som säger P0575. Låt oss undersöka vad var och en av dessa tecken berättar för oss.
Den första bokstaven talar om vilken av de fyra huvuddelarna som det är fel på.
P = Drivlina
B = Kaross
C = Chassi
U = Nätverk
Den andra bokstaven talar om för oss om det är en generisk OBD-II-kod eller en tillverkarkod. (Om en tillverkare anser att det inte finns en generisk kod som täcker ett specifikt fel, kan de lägga till en egen). En nolla betecknar en generisk kod.
Det tredje tecknet talar om för oss vilket fordonssystem som är felaktigt.
Koderna inkluderar:
1 = Bränsle- och luftmätning
2 = Bränsle- och luftmätning (specifikt fel på injektorkretsen)
3 = Tändsystem eller feltändning
4 = Hjälpkontroll för utsläpp
5 = Fordonets hastighetskontroll och tomgångskontrollsystem
6 = Datorernas hjälputgångar
7, 8, 9 = Olika fel på transmission och växellåda
A, B, C = Fel på hybridframdrivning
De två sista tecknen anger det specifika felet. De hjälper till att lokalisera exakt var problemet finns och vilken del som behöver åtgärdas.
I fallet med P0575 vet vi att det är ett allmänt OBD-II-fel på drivlinan. Vi vet också att det specifika felet avser systemet för styrning av fordonshastigheten eller tomgångsregleringen. Genom att konsultera listan över OBD-II-koder upptäcker vi att det är ett problem med kryssningsregulatorns ingångskrets.
Det finns mer än 5 000 ODB-II-koder och tillverkarspecifika koder. Tack och lov behöver du inte memorera dessa, men du kommer säkert att se vissa koder tillräckligt ofta för att känna igen dem.
Kommentarer