Vad är SFD skydd? Upplåsning | SFD unlock | VAG | Komponentskydd
Vissa VW Audi Group (VAG) fordon av modellår 2020 och nyare är utrustade med "SFD"-systemet.
SFD står för "Schutz der FahrzeugDiagnose", vilket direkt översatt betyder skydd mot fordonsdiagnos - i princip är det en brandvägg.
SFD är monterat av säkerhetsskäl och fångar upp diagnostiska förfrågningar och svar mellan diagnosverktyget och fordonet och kan blockera vissa diagnostiska kommandon - särskilt kodning- eller adaptioner som kan göra en ändring av fordonet. Det krävs även vid service på elektriskt parkeringsbroms EPB, service reset mm.
För att dessa mer avancerade diagnosförfrågningar ska kunna släppas igenom genererar styrmodulen som du ansluter till en "ingångsstoken" (en alfanumerisk kod som är unik för den aktuella diagnossessionen). VAG:s servrar kan använda detta för att generera en "release"-token som, när den visas upp för bilen, låser upp full åtkomst till modulen under en viss tidsperiod, vanligtvis 90-120 minuter. Efter detta låser sig modulen och en ny token måste användas.
Autel och Otofix stöder SFD i "offline-läge" - verktyget kan rapportera modulens stoken genom att dela en QR kod till oss som innehåller all information, denna kan sedan användas för att generera en frisläppningstoken som anges som en textsträng i diagnosverktyget och SFD-skyddet kopplas tillfälligt ur, normalt 90-120min beroende på modul. Efter denna tidsperiod låser sig styrenheten igen och en ny token måste användas.
Kontakta oss för hjälp för SFD-tokens på VAG.
I skrivande stund (11 mars 2022) är det känt att fordon baserade på MQB2020-, MQBevo- och MEB-plattformarna har SFD-skydd.
Denna lista är dock inte komplett; andra nya modeller kan också vara utrustade med SFD.
MQBevo / MQB2020 plattformar
Audi A3/S3 Mk4 (2020 och framåt)
SEAT León Mk4 (2020 och framåt)
Škoda Octavia Mk4 (2020 och framåt)
Volkswagen Caddy Mk4 (2020 och senare)
Volkswagen Golf Mk8 (2019 och senare)
Volkswagen Talagon (2021 och senare)
Cupra Formentor (2021 och senare)
Ford Tourneo/Transit Connect Mk3 (2022 och senare)
Volkswagen Lamando (2022 och framåt)
MEB-plattform
Audi Q4 e-tron (2021 och senare)
Audi Q4 Sportback e-tron (2021 och senare)
Audi Q5 e-tron (2021 och senare)
Cupra Born (från och med 2021)
Škoda Enyaq (2020 och senare)
Volkswagen ID.3 (2019 och senare)
Volkswagen ID.4 (2020 och senare)
Volkswagen ID.5 (2021 och senare)
Volkswagen ID.6 (2021 och senare)
Volkswagen ID. Buzz (2022 och framåt)
Alla nya / uppdaterade / faceiftade VAG-modeller från 2020 och framåt kommer sannolikt att ha SFD-systemet monterat.
SFD står för "Schutz der FahrzeugDiagnose", vilket direkt översatt betyder skydd mot fordonsdiagnos - i princip är det en brandvägg.
SFD är monterat av säkerhetsskäl och fångar upp diagnostiska förfrågningar och svar mellan diagnosverktyget och fordonet och kan blockera vissa diagnostiska kommandon - särskilt kodning- eller adaptioner som kan göra en ändring av fordonet. Det krävs även vid service på elektriskt parkeringsbroms EPB, service reset mm.
För att dessa mer avancerade diagnosförfrågningar ska kunna släppas igenom genererar styrmodulen som du ansluter till en "ingångsstoken" (en alfanumerisk kod som är unik för den aktuella diagnossessionen). VAG:s servrar kan använda detta för att generera en "release"-token som, när den visas upp för bilen, låser upp full åtkomst till modulen under en viss tidsperiod, vanligtvis 90-120 minuter. Efter detta låser sig modulen och en ny token måste användas.
Autel och Otofix stöder SFD i "offline-läge" - verktyget kan rapportera modulens stoken genom att dela en QR kod till oss som innehåller all information, denna kan sedan användas för att generera en frisläppningstoken som anges som en textsträng i diagnosverktyget och SFD-skyddet kopplas tillfälligt ur, normalt 90-120min beroende på modul. Efter denna tidsperiod låser sig styrenheten igen och en ny token måste användas.
Kontakta oss för hjälp för SFD-tokens på VAG.
I skrivande stund (11 mars 2022) är det känt att fordon baserade på MQB2020-, MQBevo- och MEB-plattformarna har SFD-skydd.
Denna lista är dock inte komplett; andra nya modeller kan också vara utrustade med SFD.
MQBevo / MQB2020 plattformar
Audi A3/S3 Mk4 (2020 och framåt)
SEAT León Mk4 (2020 och framåt)
Škoda Octavia Mk4 (2020 och framåt)
Volkswagen Caddy Mk4 (2020 och senare)
Volkswagen Golf Mk8 (2019 och senare)
Volkswagen Talagon (2021 och senare)
Cupra Formentor (2021 och senare)
Ford Tourneo/Transit Connect Mk3 (2022 och senare)
Volkswagen Lamando (2022 och framåt)
MEB-plattform
Audi Q4 e-tron (2021 och senare)
Audi Q4 Sportback e-tron (2021 och senare)
Audi Q5 e-tron (2021 och senare)
Cupra Born (från och med 2021)
Škoda Enyaq (2020 och senare)
Volkswagen ID.3 (2019 och senare)
Volkswagen ID.4 (2020 och senare)
Volkswagen ID.5 (2021 och senare)
Volkswagen ID.6 (2021 och senare)
Volkswagen ID. Buzz (2022 och framåt)
Alla nya / uppdaterade / faceiftade VAG-modeller från 2020 och framåt kommer sannolikt att ha SFD-systemet monterat.
Kommentarer