TPMS, Tire Pressure Monitoring System, eller aktiv däcktrycksövervakning, innebär att det sitter en sensor inne i hjulet som skickar en signal med däckets lufttryck och temperatur som kan läsas av på bilens instrumentpanel.
Det förekommer även enklare system för övervakning där sensor saknas i hjulet och systemet istället reagerar på att hjulet rullar avvikande när däcket deformeras vid för lågt lufttryck. Då tänds en varningssymbol på instrumentpanelen. Med TPMS menas endast de system med en aktiv sensor i hjulet, som är mycket mer exakt samt varnar snabbare. Sensorn sitter vanligtvis i en enhet tillsammans med däckventilen.
Miljöskäl är anledning till krav på TPMS
För lågt lufttryck i däcket ger högre bränsleförbrukning vilket ökar utsläpp och föroreningar. Av miljöskäl är det krav på TPMS på alla nya bilar från november 2014 men redan från november 2012 är det obligatoriskt på nya bilplattformar.
TPMS är obligatoriskt i USA sedan flera år tillbaka, därför förekommer det redan på en del bilar i Europa. Systemen för USA marknaden och de nya kraven i Europa skiljer sig åt, bland annat genom olika sändningsfrekvenser. Autels verktyg klarar båda systemen.
Vad innebär detta för svenska bilisten och verkstäderna när de nya EU-reglerna träder i kraft?
Bättre övervakning av däcktryck ger snabbt information när det är dags att fylla på luft. Rätt lufttryck ger lägre bränsleförbrukning och bättre vägegenskaper.
Hjulet blir dyrare. TPMS Sensorventiler varierar i pris och finns även som universal som passar många bilmodeller.
Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften.En del system är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor och återkommande, tidskrävande kundbesök.
Hjulskiftet kan ta längre tid om sensorer behöver aktiveras eller kodas om. Då krävs speciell diagnosutrustning.
Om hjulen man byter till har samma signalkod, eller om bilens system är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position. Ibland kan de gamla hjulen behöva finnas till hands för att läsa av signalkoden, vid omprogramering.
Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.
- Inbyggd universal OBD2-felkodsläsare för motorfel och livedata
- Aktiverar alla magnetiska eller frekvensstyrda tryckgivare som löst ut.
- Tar emot både 315MHz och 433MHz signaler
- Programmerar trycksensorers ID till bilens ECU
- Läser / rensar koder TPMS-systemet och återställer indikatorlampa
- Läser aktiverade sensordata, t.ex. sensor ID, däcktryck, aktuell temperatur, batteriets tillstånd, reservdelsnummer, inlärningsfunktionsdata.
- Läser ut TPMS ECU (styrdon) information
- Kontrollerar sändning av Remote Keyless Entry (fjärrkontroll för upplåsning)
- Inbyggd summer som bekräftar att sensorerna fungerar
- Lätt att använda med intuitiv navigering och steg-för-steg instruktionerna på skärmen
- Korrekt LF-filter för att förhindra att bli lurad av andra RF-signaler.
- Inbyggt uppladdningsbart Li-polymer-batteri
- Automatisk avstängning för att spara på batteriet
- Ett år gratis uppdatering
- Ergonomisk design och starkt ytterhölje.
Stödjer följande märken
Volvo, VW, Toyota, Suzuki,Subaru, Smart, Scion, Saturn, Saab,Reanult, Porsche, Pontiac, Plymouth, Peugeot, Opel, Nissan, Mitsubishi, Mini, Mercury,Mercedes, Mazda, Maybach, Maserati, Lotus,Lincoln, Lexus, Land Rover, Kia, Jeep, Jaguar, Isuzu, Infinity, Hyundai, Hummer, Honda, GMC, Ford, Fiat, Ferrari, Dodge, Citroen, Chrysler, Chevrolet, Cadilllac, Buick, BMW, Bentley, Audi, Acura
Levereras inkl hård plastväska och engelsk manual.